Hello from Paradise - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van Sher en Jo - WaarBenJij.nu Hello from Paradise - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van Sher en Jo - WaarBenJij.nu

Hello from Paradise

Blijf op de hoogte en volg Sher en Jo

22 Augustus 2014 | Thailand, Ban Khao Lak

Hello from Paradise

Na de cultuurshock in Bangkok was het maandag tijd voor The Lakehouse Adventure. Een trip georganiseerd door VisitBeyond. Maandagochtend bright and early werden we opgehaald met een busje bij het hostel, na een 6,5 uur lange bumpy bergachtige tocht belanden we vrijwel in the middle of nowhere. Een enorm, groot oneindig Lake zagen we voor ons, omringt door grote bergen en kliffen. Op een pendelbootje werden we met de 4 andere lakehouse bezoekers vervoerd naar het Lakehouse, wat dus, logisch, midden op het Lake ligt. Wild zwaaiend en vrolijk staan een aantal locals ons op te wachten. Eenmaal aan boord krijgen we de opdracht onze schoenen uit te doen en ver weg op te ruimen, thuis bij de Thai dragen we geen schoenen. We zien een groot dek met tafels, stoelen, ligbedjes, een trap om af te springen en een bar. Eenmaal in onze kamer zien we een groot bed, een schuifpui die volledig open kan met een mini frans balkonnetje waar je boven het meer zweeft. Welcome to Paradise. Welcome to Nomanslands, welcome to Thailand. Thailand is niet alleen Bangkok, stinky, busy en toeristisch. Thailand is prachtig. We hebben de rest van de middag gezwommen (duiken vanaf je slaapkamer) gechillt met de locals en de mede lakehousers.

Iedere ochtend om 6 uur trekt het pendelbootje het gehele lakehouse voort naar een nieuwe locatie. Dus als we rond 8 uur wakker worden varen we. Dat is een rare ervaring als je dan je ogen open doet en uit het raam kijkt. Dinsdag was de eerste adventure day. Met afritsbroek, bergschoen, hoed, misquito lotion, zonnebrandcreme en fototoestel om de nek waren we klaar voor de strijd. Ja we kunnen er niet omheen, we zijn officieel toeristen! Pap, mams jullie zullen trots zijn. Na een boottripje met het pendelbootje belanden we in de jungle. Stijle gladde stukken omhoog klimmen, over en onder bomen door, door het water en de modder heen lopen. Op bezoek bij de vele insecten, spinnen en slangen, lopen we langs en door vele watervallen, waar we na 2 uur zweten aankomen bij een enorm stunning watervallencomplex. Midden tussen de hoge bomen en rotsen. Wauw, adembenemend. We mogen onze kleding uittrekken en van de waterval springen en zwemmen in het warme en heldere water. Wat een ervaring was dit. S'middags kwamen we weer terug bij het Lakehouse waar we weer mochten genieten van een heerlijke lunch. Iedere ochtend, middag en avond maken de locals een heerlijke echte Thaise maaltijd voor ons. Verse groente, bakken vol met fruit, fruitsoorten die wij nog nooit hadden gezien. Ook aten we een zoetwatervis welke die dag was gevangen naast onze slaapkamer, verder aten we uiteraard vooral veel rijst en noedels. Het is allemaal met zoveel liefde gemaakt, dat proef je aan alles. De rest van de dag is het zwemmen, zonnen, kletsen en spelletjes doen. Helemaal zen.

De boot en het huis vertrokken woensdagochtend om 6 uur weer naar de volgende locatie. Coconut Island, het grootste kokosnoten eiland van Thailand. Op dit eiland wonen 15 mensen. Mensen die de hele dag kokosnoten plukken, ze openen en ze vervolgens verkopen. Uiteraard hebben we de kokos ook geproefd. Het smaakte naar gekookte aardappelen maar met suiker erop was het goed te doen. De kokos die wij aten was een aparte, een Thaise delicatesse, deze kokosnoot is 15 keer zo duur als de reguliere, als wij mogen kiezen doe ons dan maar de kokos van de AH xl beneden. Weer terug op het Lakehouse begon het weer aardig te spoken, onweer, regen, wind en golven. Dat was indrukwekkend om te zien en te voelen. Toen het weer een beetje ging liggen gingen we kajakken met de groep. We gingen door kliffen heen die meters hoog waren en mochten zelfs de grotten in die zo smal waren dat we plat moesten liggen op de kajak. In de grot zagen we veel vleermuizen en andere insecten. Witte spinnen enzo...

Op donderdag hebben we in de ochtend vooral gerelaxed. We krijgen veel tijd om niets te doen hier, het ultieme vakantiegevoel te ervaren, de zogenoemde 'niks-box' te activeren en proberen iedere seconde alles in je op te nemen. Ons hoor je niet klagen. De gidsen van deze tour vertelde ons dat ze vroeger meer activiteiten organiseerde maar dat ze van mening waren dat backpackers tijdens hun reis een aantal uren stil moeten zitten zwemmen en genieten van de omgeving, dat hebben wij hier in ieder geval gedaan. Door de vele uren met de locals op de boot hebben we gezien hoezeer de Thaise mensen bewust zijn van hun lichaam en geest. Zij zijn continu bezig met de juiste voeding, beweging op de juiste manier, veel rust en uiteraard Thaise massages. We hebben zelf ook mogen genieten van een dit keer heerlijke massage. Wij rijke westerlingen kunnen nog een hoop leren van deze Thaise wijze manier van leven. Met beperkte middelen weten zij goed voor zichzelf te zorgen en alles te waarderen. Dit alles zonder Superfood hypes of Weight Watchers.
Donderdagmiddag zijn we naar een village in de buurt gegaan. We konden kennis maken met de primitieve levensstijl van de dorpsgenoten. Houten planken en bamboe dient als muren en de grond als bed. Deze mensen werken dag en nacht om zichzelf en de kinderen te onderhouden. We (Sher die kocht, Jo die de prijs onderhandelde) hebben ons dan ook even goed laten gaan op het plaatselijke souvenir markt. Daarna hebben we een grote tempel uit het dorp bezocht, uitleg gekregen over het verschil in het boeddhisme in Zuid Oost Azië, en kennis gemaakt met onze eigen Buddha (de dag waarop je geboren bent, dus bijvoorbeeld een maandag, heeft zijn eigen Buddha, kleur en gedrag).

Op vrijdag was het weer tijd voor adventure day. We hebben met pijn in ons hart afscheid genomen van de lieve mensen van het lakehouse en het Lakehouse zelf. Vervolgens weer een zeer bumpy ride met een jeep door de jungle en een longtailbootje, onze magen worden getest. Uiteindelijk kwamen we midden in de jungle tot stilstand en voor ons stonden reusachtige olifanten. Ik moet eerlijk zeggen we waren echt even stil..Moeten wij hierop zitten...?! De olifant die alles behalve op schattige Dombo leek ging voor ons knielen en we mochten via zijn been naar boven klimmen. Op een houten plankje die boven op de olifant lag mochten we gaan zitten. Ik meen het, deze beesten zijn reusachtig, immens en kolossaal! Maar wat een ervaring. Door de jungle, berg op berg af, door het water en door de modder hebben we veilig op de olifanten een uur mogen genieten van dit avontuur. We mochten zelf op de nek van de olifant zitten, en dan houdt de olifant met zijn oren heel schattig je benen tegen zodat je niet naar beneden glijd. We hebben genoten wat een bijzondere ervaring!
Daarna moesten we zelf onze weg terug vinden terug naar de jeep, met een bamboo raft als vervoer. Dit zijn niet onze Dutch Water Dreams raften. Dit zijn een aantal bamboe stokken aan elkaar waar je op moet staan en jezelf met een stok door het behoorlijk hard stromende meertje moet vervoeren. Het leek eng maar het was zo tof!!

Al met al hebben we zo genoten van dit stukje paradijs, de Thaise keuken, gastvrije locals en de trips ver weg van de drukke wereld. Het Lakehouse geeft je het gevoel dat je samen met de overige reizigers en de locals afgesloten bent van de rest van de wereld. Als je ooit in Thailand bent mag deze 5 daagse trip niet ontbreken!
Wij gaan nu terug naar het New Road Guest House in Bangkok, morgen doen we de Co van Kessel biketour door Bangkok. (thanks PvDS voor de tip).

Het volgende verslag zal vanuit Cambodja zijn. Want daar reizen we zondag alweer naartoe, tot snel en groetjes ons

Sher & Jo

• 22 Augustus 2014 - 13:28

Rob En Annemiek:

Jeetje, ik heb genoten van jullie story, onwijs leuk en gedetailleerd geschreven, het is alsof je er zelf bij bent geweest, jullie hebben het waanzinnig leuk gehad deze dagen en heerlijk gerelaxed. We kijken uit naar jullie volgende verslag, genieten maar!!!

• 22 Augustus 2014 - 13:45

Hellen:

Ik heb jullie verhaal al twee keer gelezen. Wat een geweldige ervaringen. Wat zullen jullie genoten hebben afgelopen dagen. Krijg er gewoon zin in om zelf een kijkje te nemen in dit prachtige paradijs. Zelfs met witte spinnen, vleermuizen en nog meer enge beesten. Sher, eenmaal weer thuis ben je voor geen spin meer bang!! Heerlijk om te lezen hoe super jullie het hebben. En dat te bedenken dat jullie vorige week nog in de lucht hingen. Geniet nog even van Bangkok en ik kijk uit naar het volgende verslag!xx

• 22 Augustus 2014 - 15:36

Dick Tanis:

Geweldig, wat hebben jullie het naar je zin. Het druipt van het verslag af. Prachtige ervaringen. Alsof we er gewoon bij zijn zo beschrijf je het. Prachtige ervaringen die je je hele leven niet meer vergeet! En je hebt pas week 1 van de 11 gehad!!!! Moest wel glimlachen hoor Sher: afritsbroek, bergschoen etc en fototoestel om je nek hahaha jullie dus ook. Geniet verder en tot volgende facetime of verslag!

• 22 Augustus 2014 - 15:51

Christine:

Wat een belevenissen zeg. En die tocht met de olifanten, helemaal geweldig. Geniet er lekker van! Groetjes van ons allemaal

• 22 Augustus 2014 - 16:52

Marla:

Wauw!! Ik waande mezelf ook even helemaal in het paradijs tijdens het lezen van jullie verslag. Wat moeten jullie genieten, zeg.. van al die indrukken. Het Lakehouse, de olifanten, het kajakken..geweldig. Ik ben stiekem zo jaloers, haha. Maar lieve schatten geniet er lekker van en ook ik kijk uit naar jullie volgende verslag! xxx <3

• 22 Augustus 2014 - 17:30

Barbara:

Liefjes wat een prachtig verhaal!! Het klinkt zo enorm gaaf wat jullie hebben meegemaakt. Ben heeel benieuwd naar de foto's xxxxxx

• 23 Augustus 2014 - 10:25

Rob:

Wat een leuk stuk en als je het leest zit je er ook midden in,jullie ervaring komt zo bekent voor ,super leuk dat jullie al zo snel het gevoel van Azië te pakken hebben,ik kijk al uit naar het volgende reisverslag , veel plezier rob.

• 24 Augustus 2014 - 21:39

Marjan:

Jullie zitten nu alweer in Cambodja, maar dit verslag over dit stuk(je) Thailand is werkelijk prachtig. Heb genoten!

• 26 Augustus 2014 - 17:07

Rolinka :