Zwetende Tempelparades - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Sher en Jo - WaarBenJij.nu Zwetende Tempelparades - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Sher en Jo - WaarBenJij.nu

Zwetende Tempelparades

Blijf op de hoogte en volg Sher en Jo

26 Augustus 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na een Zen-week op het Lakehouse, zijn we weer terug in het chaotische, overvolle en levendige Bangkok. We hebben de fietstocht van Co van Kessel (Nederlandse organisatie) gedaan wat echt een aanrader is als je de stad op een andere manier wilt zien. We hoopten eindelijk op wat Nederlandse vrinden maar de gids was hartstikke Thai en de rest van de groep was Frans, Engels en tergend langzaam. Wij nederlanders zijn natuurlijk professionele stadsfietsers. Op de fiets hebben we de vele kanten van Bangkok bewonderd, we fietsten letterlijk door de achtertuin of zelfs woonkamer van de mensen. Het is bijzonder in wat voor leefomgeving deze mensen wonen. Kleine hokken zo klein als de gemiddelde Nederlandse badkamer, waar ze met heel het gezin in wonen. Boven op elkaar in donkere smerige stegen. Het voelde eigenlijk bijna lullig om hier alles toerist zo door heen te fietsen. Daarbij nog niet eens gesproken over Chinatown. Chinatown, je verwacht natuurlijk al dat het daar druk is, maar nee, druk is niet het goede woord. Het is een mierenhol, een wespennest een compleet ongeregelde chaotische bende. Met iemands haar in je neus en iemands hoofd onder je oksel loop(schuifel/kruip) je hier gutsend van het zweet door de menigte heen. En geuren...vreselijk. Maargoed het was een hele ervaring om mee te maken en via deze weg heb je toch wel een zeer goed beeld van de gehele stad. Een stad met charme, armoede, rijkdom en heel veel leven. S'avonds hebben we genoten van een geweldig uitzicht op een chique skybar. Bangkok is echt immens groot, New York is er (bijna) niets bij.

Zondag zijn we na een 8 urige busreis(en 2 uur douane troubles) beland in Cambodja. De eerste indruk is leuk, gezellig en toeristisch. Een grote barstreet, duizend restaurantjes en van die winkeltjes die allemaal hetzelfde zijn met zeer gretige verkopers. Het geeft bijna een vertrouwd gevoel na al die vakanties in Turkije. Alleen zijn de mensen hier veel armer, zijn de straten vies en vol met afval en is het woestijnachtig warm. Het hotel Jasmine Garden Villa bevalt zeer goed, heeft airco op de kamer en ligt lekker centraal met gratis tuctuc vervoer. Uiteraard hebben we op onze tweede dag Siem Reap de Angkor Wat tour gedaan. De wereldberoemde grote tempels met als hoogtepunt de Angkor Wat tempel itself welke wordt beschouwd als het grootste religieuze bouwwerk ter wereld. De meeste tempels die we hebben gezien tijdens de tour zijn gebouwd in 1100. Dat het gedateerd was, was goed te zien, maar dat maakte het dan ook zeer bijzonder gezien het feit dat ze er nog steeds staan. Na 6 uur gestruind te hebben over het complex werd de hitte ons wel een beetje teveel, serieus het is hier zo HEET. We zijn tot de conclusie gekomen dat we nog nooit zo hebben gezweet als op die dag. Met zweetsnor, zweetreet en klotsende oksels zijn we braaf elke trap op en af geklauterd, hebben we heel geïnteresseerd de lange tuinen en tempels doorgestruind en hebben we zelfs een berg beklommen om de zonsondergang te bekijken. Helaas mocht dit laatste niet baten, want precies toen we eindelijk op de top waren begon het tropisch te stormen en te onweren zo hard hebben we het nog nooit horen onweren, zelfs jo had af en toe een angstig gezicht. Als verzopen en verlepte katten zijn we met een bloedgang terug gegaan naar het hotel, we waren er klaar mee voor vandaag.

Dat klaar zijn was voor korte duur want de volgende dag, geloof het of niet, stonden we om 5 uur s'ochtends voor de Angkor Wat tempel om romantisch saampies de zonsopgang te bekijken die zo mooi moest zijn, je raad het al, geen zon te bekennen. Alleen maar dikke wolken, onweer en 10.000 veel te drukke chinezen met camera's. Onze spleetogige vrienden leggen werkelijk alles vast. Als ze een hond zien liggen in de schaduw van een stuk zwervend Angkor tempel-steen leggen ze het vanuit 3 hoeken vast. Wij schatten zo'n 10.000 Chinezen en honderden zwerfhonden gezien te hebben dus er werd heel wat afgeklikt. Af en toe vraag je je af of ze hun vakantie enkel door de camera hebben beleefd, wij hadden in ieder geval genoeg gezien. Wederom zijn we met een bloedgang naar huis gegaan, klaar met de tempels, en nu echt. We zijn lekker ons bed ingedoken en er de rest van de middag niet meer uitgekomen. Toen het weer was opgeklaard zijn we s'avonds gaan struinen over de nightmarkt, hebben we voor 6 euro 2 zonnebrillen en een tas gekocht en zijn we eens goed van een drankje gaan genieten.

We zijn eerlijk, Siem Reap heeft niet geheel ons hart gestolen, maar we hadden het ook echt niet willen missen. Siem Reap leeft op de tempel gangers, we hopen in het vervolg van de reis meer van Cambodja zelf te zullen zien. Wanneer je net als wij wel geïnteresseerd bent in cultuur maar niet zit te wachten op een tempelparade van een week raden we dan ook aan als je het tempel complex bezoekt 1 dag te doen, kies 4/5 tempels uit die je graag wil zien en doe vooral rustig aan, dan zweet je het minst. Naar ons idee is 1 dag en 4/5 tempels echt voldoende om een goede indruk te krijgen. Nog een tip; voor de zonsondergang liefhebbers, zorg dat het geen regenseizoen is want dan kan je de zon dus wel vergeten.

Morgenmiddag vertrekken we weer met de bus naar Phnom Penh. We hadden eigenlijk gepland nog een dag hier te blijven maar dat maakt backpacken nou juist zo chill, niets moet alles mag. Over Phnom Penh hebben we hier veel goede verhalen gehoord en zijn dan ook zeer benieuwd wat deze stad ons te bieden heeft. Tot snel!! Xxxxx ons

• 26 Augustus 2014 - 19:04

Marjan:

Dank voor dit gezellige en af en toe hilarische verslag. Klotsende oksels, zweetreet, een angstige Jonathan en als beloning Geen zonsondergang, maar ook Geen zonsopgang: ja, dan zoek je troost in bed en bij een hapje en drankje!
    Wat fijn dat jullie zo genieten, ook al komen de tempels nu even jullie neus uit. Morgen op reis naar een nieuwe bestemming met nieuwe avonturen.

• 26 Augustus 2014 - 19:37

Hellen:

Hahaha, wat een verhaal en ik zie jullie al helemaal gaan, al die trappen op, onweer storm en regen met dezelfde rot vaart de trappen weer af. Met een slaperig hoofd, romantisch humeur de zonsopgang tegemoet, regen!! En al die Chinezen, Sher en Chinezen.. geen goeie combi. Op naar het volgende avontuur en zo mooi als backpacker, je kunt gaan en staan waar je maar wil. Ik kijk er nu al weer naar uit! Ga toch dat boek maar schrijven Sher, we liggen hier in een deuk! Liefs xx

• 26 Augustus 2014 - 19:54

Dick :

Ik lees dit verslag, ik fiets door en ruik Chinatown in Bangkok, ik loop honderden treden bij tempels, ik voel me zeiknat van de regen, onweer, inspanning naar boven en met een rotgang naar beneden, ik voel onderweg te zijn naar een zonsopgang en ik voel het woljkendek, maar veel belangrijker ik voel hoe jullie genieten en prachtige ervaringen opdoen. GEWELDIG wat een beschrijving van jullie belevenissen. Waauw wat hebben jullie al veel gedaan en gezien en je bent pas in de 2e week!!!
    Ik kijk uit naar het volgende verslag over onder andere Phnom Penh. Ben benieuwd hoe dat ervaren wordt! Veel plezier samen, blijf genieten en blijf vooral schrijven. Beleven wij het ook! Kanjers zijn jullie! xxx

• 26 Augustus 2014 - 21:34

Rolinka:

Haaaaa. eindelijk meegenieten !!!

Het is nog maar zo kort geleden, ga er het hele weekend voor zitten, trek mijn vietnamse marktbroek aan, neem een oosters gerechtje en zet de terrasverwarming binnen in de kamer. Alvast nog heeeeel veel plezier !!

gr. rolinka

• 28 Augustus 2014 - 21:03

Anita En Ruud:

Hoi Sheryl en Jo, wat leuk dat jullie op waarbenjij.nu zitten. Het is zo geweldig leuk om op deze manier je verhaal te doen maar vooral ook als thuisganger de reis te kunnen volgen. En Sheryl wat schrijf je goed. Wat jullie zien en meemaken kan ik helemaal voor me zien. En wat maken jullie al veel mee en wat doen jullie al veel. En ja Chinezen op je reis tegenkomen met wel 3 grote telelenzen om hun nek hangend, met kapjes voor de mond, dat wil je niet...... het is iets dat je moet verwerken.
    Ik ben benieuwd naar Phnom Penh. Wat ik op tv heb gezien moet het toch zo mooi zijn.
    Dus Sher en Jo geniet, geniet, geniet en laat ons meegenieten.
    Bye Bye Anita